Zapracowałeś na te pieniądze, czy nie?

Zapracowałeś na te pieniądze, czy nie?

Mam bardzo zasadnicze podejście do egzekwowania należności. Oznacza to, że o swoje, te przeterminowane upominałabym się bez skrupułów. Elegancko, spokojnie, ale konsekwentnie. Na szczęście, mam bardzo solidnych klientów, więc w czasie, gdy prowadzę tę firmę było tylko kilka takich interwencji.

Czytaj dalej
Dylematy rekrutera Wielkiego Diagnosty

Dylematy rekrutera Wielkiego Diagnosty

Gdy rekruter nabywa przekonania, że jego misja polega na przejrzeniu kandydata na wylot, odkryciu jego wszystkich najskrytszych tajemnic, a przynajmniej na zdiagnozowaniu jego osobowości…

Czytaj dalej
Narzędzia nie zastąpią zarządzania

Narzędzia nie zastąpią zarządzania

Mój krótki przegląd menedżerskich złudzeń chciałabym zakończyć opisem tego, z którym spotykam się, z racji wykonywanego zawodu, chyba najczęściej. Pracując jako konsultant m.in. pomagam moim klientom wprowadzać metody, które mają służyć usprawnieniu zarządzania. Jako, że wielu z nas zarządzając organizacją doświadcza poczucia niewystarczającej kontroli, a czasami wręcz

Czytaj dalej
Złudzenia menedżerów – ciąg dalszy

Złudzenia menedżerów – ciąg dalszy

Nowy rok może i nowy, ale przyzwyczajenia nadal stare 🙂 Dlatego nie mam żadnych skrupułów, aby wrócić do tematu menedżerskich złudzeń i popastwić się nad wami odrobinę. Dziś kolejne dwa punkty. Mam jeszcze materiał na trzeci odcinek, ale bez obaw – wtedy już będzie ostatni 🙂 Znowu demaskować będę niektóre wasze przekonania. Takie, które się […]

Czytaj dalej
Co ja  naprawdę sądzę o tym zarządzaniu…

Co ja naprawdę sądzę o tym zarządzaniu…

Otóż uważam, że zarządzanie odgrywa ogromną rolę społeczną. Serio. Choć wiem, że brzmi to może patetycznie, ale: ludzie w pracy spędzają kawał swojego życia; nawiązują relacje, przeżywają frustracje, zdobywają satysfakcję, budują swoją wartość i zarabiają pieniądze na inne, przyjemne rzeczy, nie ma dobrych firm bez mądrego zarządzania. Generalnie, w ogóle nie ma firm

Czytaj dalej
Kiedyś to wszystko się poukłada…

Kiedyś to wszystko się poukłada…

Nadszedł czas robienia planów i wyznaczania celów. Czas, gdy wielu z nas w nastroju „Co? Ja nie dam rady?” podejmuje nowe wyzwania, planuje wprowadzanie zmian i ulepszeń. Generalnie, liczymy na to, że kolejny rok będzie lepszy, a przynajmniej my w kolejnym roku będziemy lepsi. O ile ze snuciem marzeń raczej nie mamy problemów, to z […]

Czytaj dalej
Po co te święta ? ;)

Po co te święta ? ;)

✅ Cały rok wołam „po co?”, nakazuję „pytaj, zastanawiaj się po co” licząc, że dzięki temu zrezygnujecie z działań, które nie prowadzą Was tam, gdzie obiecaliście dojść. Sobie i innym. Zarządzanie jest pasjonujące; wymaga koncentracji, błyskotliwości, konsekwencji, jednak w gruncie rzeczy, jest ciągłym zmaganiem się. Nawet jeśli pełni energii, wiary w obrane ki

Czytaj dalej
Czy strategia rozwoju to przeżytek?

Czy strategia rozwoju to przeżytek?

Strategia rozwoju – jej tworzenie, systematyczne wdrażanie, generalnie, zarządzanie strategiczne to działania, które nie cieszą się dużym zainteresowaniem po stronie kadry kierowniczej w małych i średnich firmach. Jak pokazują badania, przedsiębiorcy z firm tej wielkości nie odczuwają potrzeby posiadania spisanej strategii, a 15% z niech w ogóle nie planuje przyszłych działań ry

Czytaj dalej
Kontrola pracy – kto się jej boi bardziej, szefowie czy pracownicy?

Kontrola pracy – kto się jej boi bardziej, szefowie czy pracownicy?

Kontrola pracy jest jedną z zasadniczych funkcji zarządzania. Zdaje się, że ze względu na emocje, z którymi wiąże się jej realizacja, narosło wokół wiele mitów. Jednym z nich jest przekonanie, że kontrolować potrafi każdy i że kontrola to proces nie wymagający specjalnych zabiegów metodycznych. Także, że kontrola to narzędzie represji i poddaje się jej jedynie […]

Czytaj dalej
Przewaga konkurencyjna – złoty Graal biznesu

Przewaga konkurencyjna – złoty Graal biznesu

Przewaga konkurencyjna to fundament udanego biznesu. Wydawać by się mogło, że to frazes, a jednak obserwując rynek, wiem, że wielu prowadzących biznesy, szczególnie te niewielkie, zdaje się tego nie rozumieć. Tymczasem, firma nie posiadająca przewagi konkurencyjnej znajduje się na przegranej pozycji – nie ma szans na wygranie z konkurentami walki o klienta. Dlatego zaraz po

Czytaj dalej
Jak chwalić pracowników ?

Jak chwalić pracowników ?

Jak chwalić pracowników? Jak robić to mądrze – zastanawiają się szefowie, którzy uświadomieni, że to skuteczne narzędzie motywowania, chcą je wykorzystać jak najlepiej. Pochwała to zabieg komunikacyjny, którego zadaniem jest dostarczyć pracownikowi pozytywną opinię na temat wykonanej przez niego pracy. Stosuje się ją po to, aby wzmocnić u pracownika pożądane zachowania.

Czytaj dalej
Człowiek – wizytówka

Człowiek – wizytówka

Byłam kiedyś „człowiekiem–wizytówką”. Nie żałuję, ale cieszę się, że to już za mną. Nie żałuję, bo przez to odebrałam mądrą lekcję i zmuszona do bolesnej refleksji, doszłam do wniosków, dzięki którym dziś jestem  tym, kim jestem. Ale znam takie osoby, które ciągle trwają w tym stanie umysłu, nie mając pojęcia o swojej iluzji. Można tak […]

Czytaj dalej
Też tak chcę!

Też tak chcę!

Dziś łapię motywacyjną górkę. Jest energia, są pomysły – będzie się działo 🙂 Ale nie zawsze tak jest. Miewam dni, gdy najchętniej przegoniłabym wszystkich, którzy czegoś ode mnie chcą na drugi koniec świata. Nic mi się wtedy nie chce; ani pisać, ani czytać, ani nawet gadać o pracy mi się nie chce. Tymczasem świat jest […]

Czytaj dalej
Te przeklęte emocje…

Te przeklęte emocje…

Czy zauważyliście, jak wielu menedżerów sądzi, że życie byłoby o niebo łatwiejsze, gdybyśmy w relacjach profesjonalnych koncentrowali się jedynie na tym co logiczne, zupełnie pozbawione emocji? Bardzo często, gdy w swojej pracy omawiam z menedżerami trudne momenty w ich relacjach z współpracownikami, słyszę, jak koncentrują się głównie na faktach, twardych informacjach, co do

Czytaj dalej
Gdy kandydat rekrutuje pracodawcę…

Gdy kandydat rekrutuje pracodawcę…

Dożyliśmy czasów, gdy wszyscy ci, którzy autentycznie szukają pracy, a ich kompetencje choć w minimalnym stopniu zaspokajają wymagania pracodawcy, nie muszą się martwić.Nie ma tygodnia, abym nie dostała od przedsiębiorców zapytania o wsparcie w poszukiwaniu nowego pracownika. Sytuacja, gdy nie mogą znaleźć ludzi jest dla nich trudna, jednak paradoksalnie, dla tych mądrzejszych, mo

Czytaj dalej
Ucieczka z silosów

Ucieczka z silosów

Brzmi jak zapowiedź niełatwej podróży. I coś w tym jest… . Silosy to zło, a ich demontaż to dla każdej organizacji poważne przedsięwzięcie, ale w mojej ocenie, konieczność. Silosy są swego rodzaju królestwami, które tworzą się w ramach struktur pionowych (smukłych, wertykalnych – jak kto woli). Powstają w ramach działów, departamentów i innych jednostek. Wraz […]

Czytaj dalej
Stare struktury nie wesprą nowoczesnego biznesu

Stare struktury nie wesprą nowoczesnego biznesu

Struktura organizacyjna jest narzędziem. Narzędziem do realizacji strategii firmy. Jak sama nazwa wskazuje, strukturalizuje, reguluje przepływ decyzji i pracy. Dzieli obowiązki i odpowiedzialność. Ustawia poziom formalnej władzy, a także profitów.Najpopularniejszy typ struktury organizacyjnej to tzw. struktura funkcjonalna (mają kształt piramidy; od naczelnego kierującego, stanowiska r

Czytaj dalej
Dokąd ty właściwie idziesz?

Dokąd ty właściwie idziesz?

Czym się zajmujesz? – pytam spotkanego na konferencji właściciela firmy. Prowadzę firmę – pada odpowiedź. Świetnie. A dokąd? – pytam. Mój rozmówca wygląda na zakłopotanego. Do sukcesu – odpowiada z ulgą. Czuje, że wybrnął. Na szczęście ponownie pojawia się nasz wspólny znajomy. Zmiana tematu pozwala nam uniknąć trudnej rozmowy o motywach przedsiębiorczości r

Czytaj dalej
Oceniać czy nie oceniać?

Oceniać czy nie oceniać?

Podobno okresowa ocena pracownicza jest już dzisiaj passe. Teraz ci, którzy i tak jej nigdy nie przeprowadzali, odetchnęli z ulgą. Ale jako to? – pytają z kolei ci, którzy do oceniania przygotowywali złożone arkusze i wytrwale szkolili menedżerów, którzy ową ocenę mieli przeprowadzać. Wszystko na marne? Przeprowadzać zatem oceny czy nie przeprowadzać?

Czytaj dalej
Menedżerze, czy znasz własne zasady?

Menedżerze, czy znasz własne zasady?

Potrzeba bezpieczeństwa to jedna z ważniejszych ludzkich potrzeb. Są menedżerowie, którzy „zarządzając” lękiem swoich pracowników, uzyskują ich podporządkowanie i posłuszeństwo. Jednak ci, którzy mają choć odrobinę wiedzy i rozsądku, rozumieją, że w długiej perspektywie otrzymują w zamian jedynie bierność, brak inicjatywy, tłumioną agresję i szereg innych patologiczn

Czytaj dalej

Social media