Pułapki pracy zdalnej

Pracownicy funkcjonujący w organizacji jedynie w formie on-line doświadczają zjawiska „ograniczonej widoczności” i „zmniejszonej obecności”. Te pułapki w pracy zdalnej mogą być przyczyną wielu negatywnych sytuacji. Dla organizacji i dla jej pracowników. Im przedsiębiorstwo większe, tym większe skala obu zjawisk.
Pierwsze wiąże się z tym, że podczas wykonywania swoich obowiązków ludzie nie są widoczni dla przełożonych. Wbrew pozorom, może być to dla nich powodem zwiększonego stresu i lęku. Obawiają się, że jeśli szef nie widzi, jak pracują, może uznać, że nie wykonują swoich zadań wystarczająco dobrze i we właściwym czasie. Obawiają się także tego, że w nie będą potrafili dowieść swojej rzetelności i zaangażowania. Gdy przełożony nie potrafi dobrze zarządzać w takiej sytuacji, u pracownika będzie pojawiało się poczucie bycia pomijanym, zaniedbywany i niedocenianym.
Zjawisko „zmniejszonej obecności” pojawia się jako następstwo ograniczonej możliwości uczestniczenia w relacjach z współpracownikami. Pracownik ma znacznie mniejszą wiedzę o tym „co się dzieje” w organizacji. Zmniejszona obecność wpływa na osłabienie relacji i zwiększenie poczucia izolacji, a także na wzrost obawy o swoją rolę i pozycję.
Jak, będąc szefem, możesz minimalizować skutki obu zjawisk?
Jak pokonać te pułapki pracy zdalnej?
Oto kilka sposobów:
- Ustal z każdym pracownikiem zasady monitorowania jego pracy; jak często będziecie się spotykać (liczy się regularność), po czym będziesz oceniał, że wykonuje swoją pracę właściwie (ustal i poinformuj o kryteriach),
- Za każdym razem, gdy odbywacie umówione spotkania, dawaj mu informację zwrotną; co jest dobrze, co byłoby wskazane, aby poprawił. Jak to robić właściwie przeczytasz tu: Jak poprawnie udzielać feedbacku?
- Zwracaj się nie tylko w sprawach pracy, wyników, podejmowanych działań. Mów do człowieka, buduj relację; pytaj o emocje, wspieraj, dodawaj otuchy, zagrzewaj do wysiłku, doceniaj, wyrażaj zaufanie. A ponad wszystko, zawsze wyrażaj swoje intencje. Przeczytaj o tym tu: Naucz się wyrażać intencje
- Zadbaj o to, aby wszyscy pracownicy dostawali regularny (np. co tygodniowy) bieżący status firmy. Pozwól im wtedy na zadawanie pytań. Gdy nie potrafisz odpowiedzieć od razu, daj odpowiedź w późniejszym terminie.
- Systematycznie prowadź spotkania, na których będziesz mówić o Waszym kierunku, celach, motywacjach i wynikach strategicznych.
- Dopilnuj, aby wszyscy członkowie zespołów zadaniowych uczestniczyli w regularnych spotkaniach omawiających pracę ich zespołu.
- Inicjuj współpracę pomiędzy tymi pracownikami, którzy na co dzień ze sobą nie współpracują. Im więcej okazji do współpracy pomiędzy różnymi ludźmi, tym lepiej dla organizacji.
- Zorganizuj regularne spotkania mniej formalne, „przy kawie” po to, aby ludzie mogli ze sobą porozmawiać także o czymś innym niż praca.
To tylko niektóre z możliwości. Dopasowuj je do swojej organizacji i stosuj konsekwentnie. Pamiętaj, Twoja organizacja potrzebuje rytuałów, które będą scalały Waszą kulturę organizacyjną, a Twoi ludzie poczucia pewności i stabilności.
AP
Podobał Ci się mój wpis, podziel się swoją opinią w komentarzu i udostępnij dla innych 😀