Charyzmatyczny lider? A kto pana prosił?

Charyzmatyczny lider? A kto pana prosił?

Na początku XX w. pewien mądry pan (bez sarkazmu), określił pięć funkcji zarządzania. Do teorii głównego nurtu przedarły się cztery. Do dziś na kierunkach związanych z zarządzaniem wymienia się: planowanie, organizowanie, przewodzenie i kontrolowanie, jako podstawowe zadania dla menedżera. I choć minęło ponad sto lat, zasadniczo nie ma się do czego przyczepić. Nikt przecież n

Czytaj dalej
Firmy bez szefów

Firmy bez szefów

Nie jest już dziś dla nikogo tajemnicą, że struktury typu „góra – dół” w istotnym stopniu zmniejszają efektywność organizacji. Szczególnie dziś, w czasach, gdy najważniejsze jest szybkie i sprawne dostosowywanie się do zmian rynkowych. Najmocniej uwidacznia się to w dużych organizacjach, gdzie komunikacja czy sprawność decyzyjna w zetknięciu z rozbudowaną liczbą szczebli

Czytaj dalej
Turkusowy sen polskiego przedsiębiorcy

Turkusowy sen polskiego przedsiębiorcy

Turkusowe organizacje jako nowy paradygmat przywództwa i kultury przedsiębiorstwa – idea, która zdobywa coraz większe zainteresowanie. Ja także w swej pracy coraz częściej spotykam przedsiębiorców, którzy chcieliby, jak mówią, stać się turkusowi. O zgrozo! To zaczyna być modne. Mody nie lubię, a w zarządzaniu szczególnie, bo kojarzy mi się z bezmyślnym podążaniem za tr

Czytaj dalej
Kultura bardzo niekulturalna

Kultura bardzo niekulturalna

Wiele razy zdarzało mi się słyszeć, że w danej firmie działoby się znacznie lepiej, gdyby była w niej kultura organizacyjna. A tymczasem szef nie szanuje pracowników, ludzie sobie niechętni, ciągłe połajanki i narzekanie. Generalnie, kultury brak. Tymczasem przeciętny „użytkownik”, który zagadnieniem kultury organizacyjnej nie zajmuje się zawodowo, wie, że jak kultura w organ

Czytaj dalej
Zmiana? W chaosie bądź dyktatorem. To dozwolone

Zmiana? W chaosie bądź dyktatorem. To dozwolone

Wprowadzanie zmian jest we współczesnych przedsiębiorstwach chlebem powszednim. Nikogo do tego nie trzeba przekonywać. Jak wprowadzać zmiany, aby proces ten był sprawny i opłacalny, napisano już kilometry tekstów. Jednak obserwując i wspierając menedżerów codziennie zmagających się z zarządzaniem zmianą, zauważyłam, że ulegają oni pewnym złudzeniom dotyczącym wprowadzania zm

Czytaj dalej
Przestańcie wreszcie motywować tych biednych pracowników

Przestańcie wreszcie motywować tych biednych pracowników

„Zmotywować”, „motywowanie”, „systemy motywacyjne”, – „motywacja” odmieniana przez wszystkie przypadki. Wieczny problem zarządzających – jak sprawić, aby ludziom chciało się chcieć. W gąszczu koncepcji i gotowych recept, których pod dostatkiem w literaturze i Internecie, moje zdumienie budzi nagminny brak rozumienia specyfiki procesu jakim jest motywacja. A przede wszy

Czytaj dalej
Nie planuj działań. Planuj efekty

Nie planuj działań. Planuj efekty

Zarządzanie to sztuka kreowania i osiągania efektów. Tylko konkretne efekty przybliżają przedsiębiorstwo do realizacji nadrzędnego celu zawartego w jego wizji. Dlatego tak ważne jest to, by wszystko co robimy, jak uczył Steven Covey: „Zaczynać z wizją końca”. Ileż to nieporozumień i zmarnowanego czasu można by uniknąć, gdyby ludzie w organizacji ustalali między sobą lub cho

Czytaj dalej
Zarządzanie przez cele i efekty cz.2

Zarządzanie przez cele i efekty cz.2

W pierwszej części artykułu szczegółowo prezentowałam czytelnikom metodykę SMART, jako niezbędną do skutecznego wyznaczania celów. Tytułem podsumowania poprzedniej części napiszę, gdy ktoś nie potrafi wyznaczać celów nie powinien brać się za zarządzanie. Gdy ktoś się chce tego nauczyć niech zacznie od SMART.

Czytaj dalej
Zarządzanie przez efekty

Zarządzanie przez efekty

Gdybym miała ocenić jaka kompetencja firmy jest najważniejsza dla efektywności jej funkcjonowania, powiedziałbym, że jest to umiejętność zarządzania przez cele i efekty. Jest mi bardzo bliskie podejście Petera Druckera, który mówił: „Jeśli nie mierzysz, to nie zarządzasz”. Jednocześnie przestrzegałabym przed myśleniem, że zarządzanie przez cele i efekty jest jedynie proces

Czytaj dalej
Kapitalista to jeszcze nie przedsiębiorca

Kapitalista to jeszcze nie przedsiębiorca

Zwykłam odróżniać kapitalistów od przedsiębiorców. Tak na własny użytek. Ci pierwsi prowadzą biznesy dla pieniędzy. Wyłącznie. Przedsiębiorcy, z kolei, rozumieją, że pieniądze są jedynie narzędziem. Gdy pytam różne audytoria o cel istnienia przedsiębiorstwa, niemal w stu procentach odpowiedzi słyszę, że zysk. Lepiej, maksymalizacja zysku. I choć w założeniu teorety

Czytaj dalej

Social media