Blog o zarządzaniu

Firmy bez szefów

Firmy bez szefów

Nie jest już dziś dla nikogo tajemnicą, że struktury typu „góra – dół” w istotnym stopniu zmniejszają efektywność organizacji. Szczególnie dziś, w czasach, gdy najważniejsze jest szybkie i sprawne dostosowywanie się do zmian rynkowych. Najmocniej uwidacznia się to w dużych organizacjach, gdzie komunikacja czy sprawność decyzyjna w zetknięciu z rozbudowaną liczbą szczebli

Turkusowy sen polskiego przedsiębiorcy

Turkusowy sen polskiego przedsiębiorcy

Turkusowe organizacje jako nowy paradygmat przywództwa i kultury przedsiębiorstwa – idea, która zdobywa coraz większe zainteresowanie. Ja także w swej pracy coraz częściej spotykam przedsiębiorców, którzy chcieliby, jak mówią, stać się turkusowi. O zgrozo! To zaczyna być modne. Mody nie lubię, a w zarządzaniu szczególnie, bo kojarzy mi się z bezmyślnym podążaniem za trende

Kultura bardzo niekulturalna

Kultura bardzo niekulturalna

Wiele razy zdarzało mi się słyszeć, że w danej firmie działoby się znacznie lepiej, gdyby była w niej kultura organizacyjna. A tymczasem szef nie szanuje pracowników, ludzie sobie niechętni, ciągłe połajanki i narzekanie. Generalnie, kultury brak. Tymczasem przeciętny „użytkownik”, który zagadnieniem kultury organizacyjnej nie zajmuje się zawodowo, wie, że jak kultura w organ

Zmiana? W chaosie bądź dyktatorem. To dozwolone

Zmiana? W chaosie bądź dyktatorem. To dozwolone

Wprowadzanie zmian jest we współczesnych przedsiębiorstwach chlebem powszednim. Nikogo do tego nie trzeba przekonywać. Jak wprowadzać zmiany, aby proces ten był sprawny i opłacalny, napisano już kilometry tekstów. Jednak obserwując i wspierając menedżerów codziennie zmagających się z zarządzaniem zmianą, zauważyłam, że ulegają oni pewnym złudzeniom dotyczącym wprowadzania zm

Przestańcie wreszcie motywować tych biednych pracowników

Przestańcie wreszcie motywować tych biednych pracowników

„Zmotywować”, „motywowanie”, „systemy motywacyjne”, – „motywacja” odmieniana przez wszystkie przypadki. Wieczny problem zarządzających – jak sprawić, aby ludziom chciało się chcieć. W gąszczu koncepcji i gotowych recept, których pod dostatkiem w literaturze i Internecie, moje zdumienie budzi nagminny brak rozumienia specyfiki procesu jakim jest motywacja. A przede wszy

Nie planuj działań. Planuj efekty

Nie planuj działań. Planuj efekty

Zarządzanie to sztuka kreowania i osiągania efektów. Tylko konkretne efekty przybliżają przedsiębiorstwo do realizacji nadrzędnego celu zawartego w jego wizji. Dlatego tak ważne jest to, by wszystko co robimy, jak uczył Steven Covey: „Zaczynać z wizją końca”. Ileż to nieporozumień i zmarnowanego czasu można by uniknąć, gdyby ludzie w organizacji ustalali między sobą lub cho

Zarządzanie przez cele i efekty cz.2

Zarządzanie przez cele i efekty cz.2

W pierwszej części artykułu szczegółowo prezentowałam czytelnikom metodykę SMART, jako niezbędną do skutecznego wyznaczania celów. Tytułem podsumowania poprzedniej części napiszę, gdy ktoś nie potrafi wyznaczać celów nie powinien brać się za zarządzanie. Gdy ktoś się chce tego nauczyć niech zacznie od SMART.

Zarządzanie przez efekty

Zarządzanie przez efekty

Gdybym miała ocenić jaka kompetencja firmy jest najważniejsza dla efektywności jej funkcjonowania, powiedziałbym, że jest to umiejętność zarządzania przez cele i efekty. Jest mi bardzo bliskie podejście Petera Druckera, który mówił: „Jeśli nie mierzysz, to nie zarządzasz”. Jednocześnie przestrzegałabym przed myśleniem, że zarządzanie przez cele i efekty jest jedynie proces

Kapitalista to jeszcze nie przedsiębiorca

Kapitalista to jeszcze nie przedsiębiorca

Zwykłam odróżniać kapitalistów od przedsiębiorców. Tak na własny użytek. Ci pierwsi prowadzą biznesy dla pieniędzy. Wyłącznie. Przedsiębiorcy, z kolei, rozumieją, że pieniądze są jedynie narzędziem. Gdy pytam różne audytoria o cel istnienia przedsiębiorstwa, niemal w stu procentach odpowiedzi słyszę, że zysk. Lepiej, maksymalizacja zysku. I choć w założeniu teoretyczny

Sprawiedliwa cena

Sprawiedliwa cena

Bez sprzedawania nie istnieje żaden biznes. To wie każdy. Aby coś sprzedać musisz sformułować ofertę. Jednym z jej elementów (dla wielu najistotniejszym) jest cena. Dlatego nierzadko sprzedawcy na cenie właśnie koncentrują całą swoją uwagę, a przez to także uwagę swoich klientów. Niestety, najczęściej robią to na tyle niewłaściwie, że prezentując ofertę, sprowadzają cał

Obsługa klienta: uprzejmość to już stanowczo za mało

Obsługa klienta: uprzejmość to już stanowczo za mało

Wakacyjne wojaże, pobyty w nowych miejscach, kontekst nowych sytuacji, szczególnie wyczula mnie na obserwację w jaki sposób obsługiwani są klienci korzystający z różnego rodzaju usług.  Choć i bez wyjeżdżania na urlop, wciąż doświadczamy tego, jak z serwisem radzą sobie rozmaite firmy. Na co dzień, gdy robimy zakupy, gdy otrzymujemy paczkę dostarczoną przez kuriera, gdy takowa

Elementy przewagi konkurencyjnej – które wybrać ?

Elementy przewagi konkurencyjnej – które wybrać ?

W pierwszej części artykułu, opisałam, jeden z modeli, zgodnie z którym, przewaga konkurencyjna może być budowana w oparciu o: produkt, jakość obsługi, cenę, dostępność, lub wrażenia jakie towarzyszą klientowi w procesie zakupu. Poniżej omówię poszczególne elementy przewagi konkurencyjnej, wskazując na przykłady rynkowe, ale najpierw, tytułem podsumowania poprzedniej częśc

Social media